Genetikai vagy életmódbeli rák

Az életmód nagyobb hatással van a bélrák kockázatára, mint a genetika

különbség condyloma papilloma

Új gén a rákgyógyítás célkeresztjében A philadelphiai Wistar Institute — ami az USA első független, nonprofit biomedikális kutatóközpontjaként alakult ben — kutatói rájöttek, hogy a p53 gén egyes tumorszuppresszor funkciói a telomerákon keresztül érvényesülnek. Az intézet génexpressziós és —regulációs programját vezetőPaul Lieberman ésmunkatársai a European Molecular Biology Organizationfolyóiratában tették közzé eredményeiket Subtelomeric p53 binding prevents accumulation of DNA damage at human telomeres.

Mint közleményükben a kutatók írjákha a rák és a gének összefüggéseit nézzük, nincs olyan gén, amelyet alaposabban tanulmányoztak volna, mint a p53, amiről ennek során kiderült, hogy valójában nem kisebb a feladata: genomunk integritását szabályozza.

A rákok több mint fele esetében találtak eddig a pat érintő mutációkat, azaz a legtöbb tumor kifejlődéséhez és terjedéséhez az is szükséges, hogy a p53 működése hibás legyen.

A p53 azonban nem egyedül felelős a genetikai információ védelméért, hasonló szerepük van a telomeráknak is.

papillomavírus és hpv

Mindazonáltal eddig még nem sikerült leírni, hogy van-e, és ha igen, mi a kapcsolat a p53 és a telomerák DNS-védő funkciója között. A Wistar kutatói most feltárták: a p53 arra is képes, hogy megakadályozza a DNS-hibák kialakulását és akkumulációját a telomerák területén.

hpv kezelési hírek

Azt eddig is tudtuk, hogy a sejtet érő stressz következtében kialakuló DNS-sérülés után a p53 részt vesz a sejtciklust genetikai vagy életmódbeli rák és az apoptózist indukáló gének átíródásának beindításában, és korábbi tanulmányok azt is kimutatták, hogy a p53 fehérje a genom számos helyére képes kapcsolódni ezek között több olyan kötőhely  is van, amely nem vesz részt az említett szabályozó gének aktiválásábantovábbá a p53 fehérje maga is sok különböző kötőhellyel rendelkezik.

Mivel a p53 és a telomerák egyaránt védik a genomot, Lieberman és munkatársai azt akarták megvizsgálni, hogy vannak-e a tumorszuppresszor fehérjének olyan kötőhelyei, amelyek a telomerákkal állnak kapcsolatban.

• Mellrák: genetika és életmód Szerző: MTI Az emlőrákra hajlamosító gént nem befolyásolja az életmód, amelynek káros elemei amúgy növelhetik a betegség kockázatát a nőknél - derült ki egy frissen ismertetett tanulmányból.
  • Becslések szerint 15—20 év múlva csaknem megkétszereződik Európában a rákban elhunytak száma.
  • Petefészekrák kezelhető
  • Paraziták teljes diszkográfia
  • Az életmód nagyobb hatással van a bélrák kockázatára, mint a genetika - Ecolounge
  • Mellrák: genetika és életmód

A kutatók ezért a proteinek és a DNS közötti interakció vizsgálatát lehetővé tevő ChIP-szekvenáló technika használatával azonosították a telomerák azon helyeit, amelyek képesek pat megkötni, és kiderítették, hogy a kötődés következtében a p53 megakadályoz egy speciális fajta hiszton-modifikációt a gamma-H2AX nevű módosulás nagy mennyiségben akkor következik be, amikor a DNS-spirál mindkét szála el van törve. Ha hosszabb ideig is fennáll ez a hiszton-modifikáció, az azzal jár, hogy a DNS-szál törését a sejt nem tudja kijavítani, azaz a modifikáció megakadályozása a DNS védelmét eredményezi.

hpv vakcina tüdőrák

Mint kiderült, ezen kívül a p53 arra is képes, hogy megakadályozza a telomerák DNS-ének degradációját, azaz, mint Lieberman megjegyzi: a p53 által végrehajtott hiszton-modifikáció és a DNS-javító működés serkentése együttesen eredményezi a genom integritásának megőrzését.

A különböző mértékű dohányzás következtében pl.

A kép illusztráció Forrás: pexels.

Mint a genetikai vagy életmódbeli rák vezető szerzője, Lindsey Torre megállapítja: a genetikai eltéréseken kívül az életmódbeli különbségek nagyban hozzájárulnak a különböző eredetű populációk körében genetikai vagy életmódbeli rák hatalmas incidencia-beli különbségekért.

Fontos információk